CENTRI I ODELJENJA

ENGLISH

Digital repository of ITS SASA

NOVOSTI
11. januar 2010.

Science Watch: „Srpska nauka u usponu!“

I pored izuzetno teške materijalne situacije u kojoj se nalazi, statistički podaci pokazuju da srpska nauka na međunarodnoj sceni beleži uspehe. Tokom 2009. godine Science Watch je u više navrata ukazao na značajan napredak Srbije u nekoliko oblasti istraživanja. Science Watch je besplatan web servis kompanije Thomson Reuters koji kroz sažete statističke izveštaje daje pregled glavnih tendencija razvoja osnovnih istraživanja u celom svetu. Analize koje objavljuje Science Watch urađene su na osnovu bibliometrijskih podataka iz komercijalnog servisa Essential Science Indicators (takođe u vlasništvu kompanije Thomson Reuters). U ovim analizama, koje se objavljuju i ažuriraju u pravilnim vremenskim intervalima, ukazuje se na glavne teme istraživanja, kao i na učinak pojedinih naučnika, institucija, pa i čitavih država.

Tokom 2009. godine Srbija se u kategoriji Rising Stars više puta našla među državama koje su ostvarile najveći procentualni porast citiranosti naučnih radova u nekoliko oblasti istraživanja (ovde navodimo samo podatke koji se odnose na 2009. godinu):

• u periodu decembar 2008 – februar 2009 (objavljeno u julu 2009: http://sciencewatch.com/dr/rs/09jul-rs/) u oblasti hemije, inženjerstva, nauke o materijalima i matematike;
  • u periodu februar–april 2009. (objavljeno u septembru 2009: http://sciencewatch.com/dr/rs/09sep-rs/) u oblasti hemije, kliničke medicine, inženjerstva, nauke o materijalima, matematike, neuronauke i fizike;
  • u periodu april–jun 2009. (objavljeno u novembru 2009: http://sciencewatch.com/dr/rs/09nov-rs/) u oblasti biologije i biohemije, hemije, kliničke medicine, inženjerstva, nauke o materijalima, matematike, neuronauke i fizike;
  • u periodu jun–avgust 2009. (objavljeno u januaru 2010: http://sciencewatch.com/dr/rs/10jan-rs/) u oblasti biologije i biohemije, hemije, kliničke medicine, kompjuterskih nauka, inženjerstva, nauke o materijalima, matematike, neuronauke, farmakologije i toksikologije i fizike.

Pored toga, među „zvezdama u usponu“ našla su se i dva pojedinca iz Srbije: dr Stevo Stević iz Matematičkog instituta SANU (za period jun–avgust 2008; objavljeno u januaru 2009: http://sciencewatch.com/dr/rs/09jan-rs/; i oktobar–decembar 2008; objavljeno u maju 2009: http://sciencewatch.com/dr/rs/09may-rs/) i akademik Ivan Gutman sa Prirodno-matematičkog fakulteta u Kragujevcu (za period avgust–oktobar 2008; objavljeno u martu 2009: http://sciencewatch.com/dr/rs/09mar-rs).

Ako u obzir uzmemo dinamiku procedure objavljivanja naučnih radova u međunarodnim časopisima, jasno je da su analizama koje je objavio Sience Watch obuhvaćeni radovi u kojima se predstavljaju rezultati istraživanja iz perioda koji prethodi finansijskim restrikcijama u fondovima za nauku – a one su obeležile 2009. godinu. S pravom se može očekivati da će u analizama koje se odnose na drugu polovinu 2009. godine (a koje će biti objavljene tokom narednih meseci) ovako lepi rezultati izostati.